Friday, November 18, 2011

Cara Berpantang untuk Keguguran dengan NR




Salam, Sejak ice keguguran ramai juga yang consult dengan Ice and kebanyakkan mereka tak tahu yang orang keguguran kena BERPANTANG!. Surprise.... Surprise.....

So kepada mereka yang bertanya, Ice akan advise through my experience and of course menggunakan produk NR.


Untuk yang keguguran bawah 3 bulan, digalakkan makan Phyto Cleanse and air Akar Herbanika selama 30 hari. Pada minggu ke2 diamalkan Phytox dan Phyto Cleanse selama 15 hari berturut2.

Phyto Cleanse


Untuk yang keguguran atas 3 bulan, perlu makan Phyto Natal dan air Akar Herbanika selama 30 hari. Pada minggu ke2 diamalkan Phytox dan Phyto Natal selama 15 hari berturut2.



Akar Herbanika

Rawatan yang boleh dilakukan adalah mengurut dan bertungku. Tetapi sesuai dengan keadaan ibu yang sangat fragile, rawatan mengurut itu perlulah lembut dan tidak menekan dibahagian peranakan secara berlebihan
Urutan "Soft Pressure Technique" adalah penting untuk merawat ibu yang masih "Fragile"

Dari segi berjimak, jika keguguran berlaku bawah dari 3 bulan, maka perlukan aktiviti berjimak selama 30 hari. Jika keguguran berlaku pada 3 bulan ke atas, ibu harus berpantang berjimak selama 44 hari.


Dari segi pemakanan, ibu keguguran perlu mengelakkan:


1. Makanan sejuk (segala buah, sayur yang tumbuh secara menjalar etc: labu, timun, kacang panjang....)
2. Makanan berangin (durian, rebung, terung, etc...) 3. Segala ikan yang berbisa (terubuk, cencaru, sardin, pari...)
4. Semua jenis makanan laut
Berpantang makan ini sebaiknya perlu dilakukan sehinggalah ibu hamil semula. Jika tidak mampu, cukuplah berpantang selama 44 hari.

AKIBAT JIKA TIDAK BERPANTANG SELEPAS KEGUGURAN:


Ibu yang mengambil remeh berpantang ketika keguguran akan terdedah kepada gejala-gejala berikut, iaitu:

Kedinginan seks terhadap pasangan adalah akibat tidak berpantang selepas keguguran
a) Tekanan emosi
b) Masalah kesuburan

c) Lemah rahim yang akan mengakibatkan keguguran berulang
d) ketidakseimbangan hormon e) bengkak dan bisa otot peranakan f) bisa-bisa tumit, betis, lutut dan pinggang g) kebas-kebas sendi h) mudah berasa seram sejuk i) demam yang tidak kebah2
j) kedingingan seks

k) kalah dalam perjuangan jimak

Oleh itu, diharapkan kepada mereka yang keguguran, menjaga diri dan berpantang dengan lebih tertib demi kesihatan ibu. Ini kerana berpantang untuk keguguran adalah lebih serius dari berpantang bersalin biasa. Klik Sini.

Jika seseorang itu kerap mengalami keguguran, adalah lebih baik untuk mereka menumpukan seluruh perhatian pada proses berpantang ini kerana kadang2 gugur berulang mungkin terjadi kerana kurangnya penjagaan berpantang ibu ketika keguguran yang lalu.

Sekian entri untuk kali ini.
Love always

22 comments:

  1. Salam.. Kalau keguguran utk 3minggu, kena berbekung juga? Mcm mana tentang berpantang x boleh naik tangga dan menganggkat benda berat?

    ReplyDelete
  2. Salam. Kalau keguguran 3weeks kena berbekung x? Mcm mana dgn pantang naik tangga dn mengangkan benda berat?

    ReplyDelete
  3. Salam

    Utk soalan di atas, Ice kupas satu persatu ye.

    1. Berpantang di awal usia kandungan tidak berapa dititikberatkan utk berbengkung melainkan anda merasa perut anda lembik dan menggeleber selepas keguguran. Dari segi dalam, ia tidak memberi banyak kesan pada rahim kerana usia kandungan 3minggu, rahim belum lagi mengalami proses mengembang.

    2. Digalakkan ibu-ibu banyakkan berehat ketika berpantang terutama sekali berpantang keguguran. Oleh itu, kuragkan aktiviti naik turun tangga dan juga mengangkat benda2 berat. Ini kerana, proses keguguran itu sendiri adalah pengeluaran janin secara PAKSAAN dan sedikit sebanyak melemahkan rahim.

    ReplyDelete
  4. salam...sy bru sje keguguran lbh krg 10hari yg lalu...kndungan sy berusia 2 bln lbh dan merupakan kehamilan pertama...sy masih lagi belajar...sy nk tahu kesan jika tak dpt mengamalkn berpantang sepenuhnya...berapa lmakah mse yg dperlukan untuk berehat sblm blh keluar rumah dan ke kuliah??sy ada mendapat mc selama 1mggu dan terpaksa ke kuliah mulai hari isnin ni...adakah rehat selama 1mggu telah memulihkan kesihatan sy? Apakah makanan berkhasiat yg blh diamalkan oleh orang yg keguguran?? Sy masih muda dan tidak arif dlm hal2 sebegini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam....

      spt yg tlh ditekankn di atas....tempoh berpantang utk 2 bulan usia kandungan sebaiknya selama 30hari. jika tdk dpt berehat selama sebulan...sekurang2nya elakkan berair cond atau bersejuk ketika di kelas atau ketika dirumah. mandi air suam. berpantang mkn spt org yg btl2 dlm pantang iaitu elakkn ikan bisa2 dn gatal. dn elakkan hubungan intim selama sebulan. banyakkan bertungku dn buat juga rawatan berurut slps 2 minggu keguguran.

      Delete
  5. salam sis,
    saya mengalami keguguran pada usia kandungan 7 minggu, pada 3 minggu yg lepas. saya akui tidak begitu berpantang kerana agak keliru dengan pelbagai pendapat berbeza mengenai berpantang pada usia kandungan bawah 3 bulan. pada minggu kedua setelah gugur, saya ada melakukan xtvt seperti naik turun tangga, bermain air (tepi pantai, waterpark) setelah darah nifas berhenti. saya ingin berpantang seperti yang dinasihatkan di dalam ini, tapi soalan saya :
    1. perlukah saya berpantang selama sebulan bermula hari ini, atau sebulan dr tarikh saya gugur
    2. perlukah saya mengambil phyto clense dan air herbanika, dan sekiranya perlu, apakah cara pengambilannya kerana saya sudah masuk 3 minggu dari tarikh saya gugur
    untuk pengetahuan sis, saya memang ada keluar travel, ke beberapa tempat dalam tempoh 3 minggu kebelakngan ini, namun kini sudah menghadkan xtvt saya.
    tq in advance utk nasihat sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam....

      utk situasi org yg dh "terlepas" tempoh pantang keguguran....dinasihatkan meneruskn cara berpantang. Mereka perlu menjaga makan. Elakkn mkn ikan bisa dn gatal. Elakkan sayur2an berangin.Elakkan beraircond, mandi malam n minum ais.

      Dn utk nr....digalakan mkn set pembersih dalaman.

      Delete
  6. Slm,sy br keguguran 8 minggu..kurang berpantang,,sy demam hampir setiap mlm selama 2 minggu,sy ingatkan infection..bila ambil darah(fbc) result normal je..skrg sakit dipinggang dan ari2 msh x hilng..ni lah akibatnya tak berehat lps keguguran...skrg sy ambil phtonatal dn sapu myk herbanika...harap2 semua akan ok lps ni...amin....

    ReplyDelete
  7. Adakah perlu makan apa2 product untuk keguguran usia kandungan 3 minggu

    ReplyDelete
  8. nak tanya..
    saya baru keguguran 2 minggu lepas..kandungan berusia 8 minggu..selepas keguguran..saya tidak amalkan kaedah berpantang..
    sekarang saya rasa lenguh..badan lemah dan perut berangin...
    makan berselera tapi disebabkan perut berangin..saya akan terasa nak muntah selepas makan...
    soalan saya adakah tanda-tanda tersebut merupakan kesan saya tidak amalkan kaedah berpantang? saya ada baca berkenaan angin gugur...kalau kak aisyah tau sedikit sebanyak..tolong share info berkenaan angin gugur ni..
    TQ

    ReplyDelete
  9. SALAM...TETAPI SEMASA KANDUNGAN 2 BULAN DAN HAMPIR 3 BULAN SAYA MEMBUAT IMBASAN JANIN TIDAK KELIHATAN.GENAP 3 BULAN SAYA KEGUGURAN.SELEPAS KEGUGURAN SAYA TELAH DIBAGI INJECT KECUTKAN RAHIM.JADI,PERLU KE SAYA MENJALANI PROSES BERPANTANG?
    MACAM YANG ICE BAGITAU KENA KURANGKAN AKTIVITI NAIK TURUN TANGGA,TETAPI SAYA SETIAP HARI AKAN NAIK TRUN TANGGA UNTUK KELUAR BEKERJA KERANA RUMAH BERADA DI TINGKAT 2.SELEPAS 2MINGGU BERPANTANG SAYA ADA BERJIMAK.SO,APA KESAN KEPADA DIRI SAYA YA?

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum. Boleh cadangkan jenis makanan/sayur/air atau apa saja untuk ibu yang keguguran kandungan 3 bulan 1 minggu? dan boleh tolong send ke email saya . wirajiwa@yahoo.com

    ReplyDelete
  11. Sya pernah menglami keguguran di usia kandungan mau mazuk 2 bulan, perlu ka sy berpantang?

    ReplyDelete
  12. sis saya keguguran pada usia kandungan 9 minggu so NR apa yg patt saya makan dan boley kah saya makan jamu selepas 44 hari????

    ReplyDelete
  13. boleykah saya yg keguguran 2bulan untuk memakan NR phyto natal???

    ReplyDelete
  14. saya baru kegugran semase lima bulan,xsampai 2 hari saya da kne bt kje mcm yg berat2 adakh ini membhyekn kesihatan saya??

    ReplyDelete
  15. Salam,sis sy br je menggugurkan kandungan sy berusia 20w atas nsht dr..ape yg perlu sy buat?ape mknn dan mnuman yg ptt sy amalkn..tq

    ReplyDelete
  16. salam sis,

    sy keguguran semasa 3 bulan tanpa buat D&C sebab doktor dah scan dan sahkan rahim dah bersih. sy cuma amalkan makan phytonatal & akar herbanika, selain bertungku dan jaga makan. ape beza phytonatal & phyto cleanse? mana yg lebih baik utk pantang keguguran. risau juga sbb nifas sy cuma 2 minggu je, takut masih berbaki kotoran dlm rahim..

    ReplyDelete
  17. adakah harus berpantang jika keguguran dalam usia kehamilan 2 minggu..?

    ReplyDelete
  18. adakah harus berpantang jika mengalami keguguran pada usia kandugan 2 minggu..?

    ReplyDelete
  19. Salam sis, sy baru sje keguguran usia kndungan 3bulan (12minggu) dan dah buat D &C,tp sy msih blm ambil sbrg suppliment sbb sy xtahu suppliment mne yg trbaik..sy cume minum pati ikan haruan dan berpantang makan je skrg. Boleh sis cdgkn mane2 suppliment n nasihat utk sy?sbb ni kali pertma sy keguguran..

    ReplyDelete