Wednesday, October 26, 2011

Phytox and Akar Herbanika rawat benjolan anak Ice...


Salam sayang,

Ramai orang tak tahu yang NR ni sebenarnya serba guna untuk semua keadaan. Sama ada kita tahu nak guna atau tidak. Contohnya macam pagi tadi anak Ice yang kecit tu -Hydar Umayr dia jatuh terlentang atas marmar hall sebab asyik sangat bertonjeng dengan abang dia. So benjol giler kepala dia. Selain tuam air panas, Ice cepat2 siapkan bahan untuk kasi kecut benjolan tu.

1. Ice ambil 2 biji buah pala dan 2 biji majakani.


2, Ice asah dua2 tu kat bontot ibu lesung sampai halus.


3. Ice campur tumbuk 1 biji PHYTOX.


Phytox ni mengandungi kandungan KUNYIT yang tinggi. yang membantu mengecutkan segala pembengkakan dalaman dan luaran badan. Sebab tu Phytox ni perlu dimakan pada hari ke-30 berpantang untuk kecutkan rahim yang mengembang selepas mengandung. Dan juga diamalkan oleh wanita seminggu tiga kali untuk maintenance rahim mereka.

Masa kawan Ice accident dulu, kulit dia Ice tempekkan dengan PHYTOX satu badan. Dan selepas 2 minggu, kulit lama dia terjatuh macam kulit ular, digantikan dengan kulit yang baru dan tanpa parut.


4. Pastu Ice campur dengan HERBAL BALM NR.


Balm ni boleh ganti vicks, untuk masalah selsema dan batuk. Tapi dalam keadaan merawat anak Ice ni, dia menjadi agen pengecutan dan juga tekstur lembut dia seperti gam untuk segala bahan yang dicampur tadi boleh melekat dekat tempat bengkak anak Ice nanti.


5. Dan inilah bentuk paste itu....



6. Dan dibubuh la pada benjolan


Ok, itu rawatan luaran untuk kecutkan benjolan, bengkak, luka ataupun jerawat yang kronik dan juga bisul.

Kalau rawatan dalaman macam mana?
Ini caranya:

1. Masukkan sikit Nu3Med dalam botol susu.


Nu3med yang ada kandungan gamat ni diharap dapat membantu memulihkan sistem saraf Hydar ketika jatuh terhantuk di lantai. So urat dia tak akan dimasuki angin dan harap benjol tu cepat surut. Lagipun Nu3Med ni manis. Kalau dicampur dengan air, memang budak-budak suka sangat...

2. Rendam 1 uncang Akar Herbanika dan masukkan airnya ke dalam botol susu dan di bancuh dengan air masak.


3. Buat 3 ounce.


4. Ice bagi Hydar minum air Akar + Nu3Med.
Air Akar Herbanika ni dah tebukti mengelakkan segala angin jahat dari memasuki urat kita yang kembang disebabkan lepas bersalin, atau yang disebabkan kemalangan besar mahupun kecil. Urat kita ni very fragile. Bila Urat dah masuk angin, itu yang akan menyebabkan badan kita cepat sakit-sakit, senang dapat bentan urat yang menyebabkan demam urat.

Oleh itu kalau ada anak-anak yang senang terjatuh (ni khas bagi anak-anak yang baru nak belajar berjalan), jadi urat diorang ni senang masuk angin. Sebab tu diorang senang kena demam. So bagi diorang minum air Akar Herbanika + NuMed ni sekali sehari. Insyallah....

Dan juga bagi kepada anak-anak yang tengah demam bagi campuran Nu3Med and air Akar ni 3 kali sehari. Ini yang Ice lakukan setiap kali anak-anak Ice demam. Lepas diorg minum je air akar ni, badan diorang akan start peluh-peluh,. Diorang akan start kentut-kentut (pengeluaran angin panas). Dan mereka start buang air yang lawas (proses buang panas dalam badan).

So kiranya rumah Ice tu dah lama Paracetamol (panadol) tak masuk. Lagipun tak elok bergantung sangat dengan panadol sebab kesan panadol bertahan dalam badan kita sampai 6 tahun.

Dan pengamalan air Akar Herbanika ini boleh dimulakan pada anak-anak seawal umur 6 bulan. Dan untuk kita yang dewasa ni pun, inilah cara amalan NR untuk merawat demam.

Sesungguhnya, NR ni memang serba guna. Sebab tu Ice saaaayaaaang sangat2 NR ni.... :)

Bab benjolan itu, Ice still pantau keadaan Hydar. Kalau dia setakat benjol yang tak berdarah should be okay. Tapi kalau kanak-kanak selepas terjatuh ada mengalami simptom-simptom di bawah, sila bawak mereka segera berjumpa doktor ya. Antaranya:

  1. Pendarahan pada bahagian benjolan yang ketara. Tak kira la pendarahan luaran atau dalaman yang macam luka beku tu.
  2. Pendarahan yang keluar pada mana-mana liang rongga
  3. Muntah dengan tiba-tiba
  4. Mengalami demam panas secara tiba-tiba
Kalau sekadar benjol macam Si Hydar tu, pakai la cara ice ni.,.... Insyallah cepat surut benjolnya. Biasalah, budak baru nak naik....lasaknya boleh tahan...

Salam sayang buat pembaca semua. :)

No comments:

Post a Comment