Wednesday, January 13, 2010

Kukongsi Rahsia Wanitaku.... Set Bersalin NR..




Selama 18 tahun berkecimpung di dalam dunia NR, kebanyakkan feed-back yang di terima tentang keunggulan khasiat Set Bersalin NR adalah dari mulut customer ibu ( Kak Bed). Memang nampak perubahan kepada pelanggan-pelanggan yang menggunakan set ini.

Dalam tempoh berpantang, muka-muka customer nampak merah (tidak pucat), mata nampak cergas dan badan kelihatan segar. Apa yang mengagumkan, ada sesetengah customer yang badannya lagi slim dari badan mereka ketika anak dara dahulu…. Sebagai anak dara, pengalaman mereka banyak I jadikan modal atau bahan untuk menjual produk bersalin ini…

Tetapi tanggal 13 March 2009, akhirnya I berkesempatan juga menggunakan produk Set Bersalin NR ini secara real. Meskipun ketika anak dara dahulu I sudah mula makan Phyto Natal, sudah mula minum air Akar Herbanika, tetapi kali ini penggunaan adalah ketika I berpantang anak sulung - Dzulqarnain.

I melahirkan Qarnain secara caesarean ataupun pembedahan. Tetapi ketika di wad hospital lagi set-set bersalin ni sudah gah I tayangkan di atas locker tepi katil, tanpa mempedulikan jelingan jururawat dan staff nurse yang lalu lalang.

Hari pertama, mereka melarang I minum “jamu” , takut bayi kuning, katanya. Tapi I yang tahu akan perbezaan “jamu” dengan “herba” dengan selamba meneguk air Akar Herbanika di hadapan mereka.

Ok…on March 2009, bermulalah pengalaman I bersama Set Bersalin NR. Dari penjagaan luar ke dalam. Dari atas ke bawah. Antara produk yang I gunakan:

1. Akar Herbanika



Hari pertama, dek penangan air Akar Herbanika, my susu pertama (kolostrum) terlalu banyak. Memandangkan ketika itu I ceaser, so I tak dapat menyusukan Qarnain yang ketika itu berada di dalam nursery. Jadi nurse-nurse itu membantu memerah susu pertama I. Rasa macam lembu pun ada jugak. Hihihi…

Mereka tak habis-habis memuji susu I yang banyak keluar. Sampai bengkak-bengkak susu I dikerjakan. Dan hari seterusnya, I menyusukan Qarnain dengan puasnya, tanpa masalah. Qarnain pun kurang meragam disebabkan cukup minum.

Ketika hari pertama selepas pembedahan, kami digalakkan untuk bangun sendiri. Ketika ingin berjalan ke bilik air, I rasa sakit yang teramat sangat di bahagian yang dibedah (atau dilapah…Hehehe). Sakitnya seperti tempat luka itu dicucuk-cucuk dan dihunus dengan pisau berkali-kali. Tetapi I gagahkan juga pergi ke bilik air.

Disebabkan bersalin di hospital kerajaan, nurse hanya melihat. So I hampir merangkak untuk kebilik air. Setibanya di dalam “bilik kecik” I terus duduk di atas mangkuk tandas. Dan apabila cuba membuang air kecil, tiba-tiba berbondong-bondong darah pekat (atau darah bantal) yang keluar sekali harung dengan kencing .

Selepas 5 minit keluarnya darah bantal itu, I rasa lega yang teramat sangat. Dan ketika ingin berdiri I rasa pelik sangat apabila kesakitan yang I alami tadi hilang dengan sekelip mata- seperti magik!!!!. Dan I keluar dari bilik air dengan berjalan secara tegak, tidak membongkok seperti ketika I masuk ke bilik air tadi.

I percaya, semua ini terjadi kerana amalan I meminum air Akar Herbanika sejak hari pertama I bersalin. At the same time, air Akar Herbanika ini dapat mengeluarkan angin kotor atau "angin meroyan" dari dalam badan kita. So istilah "baby blues" atau meroyan dapat dielakkan.


2. Herbanika Lulur



Masa I pregnant, memang banyak pigmentation kat badan…. You guys tengok la gambar I dalam pantang…leher I hitam, tu tak kira ketiak and celah-celah peha tuh…Tapi I rajin melulur….I pakai lulur NR la… Lulur ni kuning sikit, tapi bagus sangat….Yang pasti, abis jek tempoh pantang, semua pigmentation I hilang…And I got new brand skin…Hehehe…Hubby pun puji….


Lulur ni, kena pakai dengan air florida and I tambah sikit Minyak Berubat Mustajab a.k.a minyak baby….Ia membantu menghilangkan daki degil, menghaluskan kulit dan yang penting menutup liang-liang roma wanita dalam pantang dari dimasuki angin…. You guys kena tahu, time kita dalam pantang, we must keep ourselves warm…jangan dedahkan diri dengan angin-angin sejuk.. Sebab tu 24-7, 44 days, ibu I x bukak kipas untuk I….Panas and melekit jgn cerita la…Tapi yang penting, badan I x masuk angin…..


3. Phyto Natal




Phyto Natal…satu-satunya supplement untuk makan ketika dalam pantang. Disebabkan ceaser, after 3 days baru I start makan. Itupun ibu bagi 2 biji jek (suppose 3-4 tablets). Ni untuk melawaskan pembuangan air besar. You guys pun sedia maklum yang ketika dalam pantang masalah sembelit la yang buat kita tak selesa….

So memandangkan NR memang expertise dalam bab “buang-membuang” nih so I memang lega sangat bila amalkan Phyto Natal…. Dalam sehari, I ketandas adalah dalam sekali dua… And yang penting, xyah teruk2 meneran. Sistem kumbahannya agak rilek dan tidak stressfull…Hehehe

Masa tu, kalau you guys makan Phyto Natal, cuba-cubalah teropong apa yang keluar…Macam I banyak bendalir (liquid) asing yang keluar-menandakan during I pregnant, I memang mengalami sedikit water retention atau kembung air… Ada orang yang keluar angin 24 jam-so dia ni memang kembung angin…So apa yang keluar tu adalah bendasing yang perlu dikeluarkan dari badan kita sepanjang tempoh berpantang.

Tapi bab yang paling best, darah nifas I x berbau bangkai… Tuan puan jangan tak tahu, ada wanita yang dalam pantang mengalami masalah darah nifas berbau. Sampai suami sendiri pun tak mahu duduk dekat…Bau darah nifas yang teruk seakan-akan bau bangkai dan meloyakan.Ini semua dapat diatasi dengan Phyto Natal.

Phyto Natal juga membantu mengeluarkan darah bantal (nifas) dan angin (meroyan) dari sistem tubuh. Insyallah, dengan pengamalan yang berterusan selama 44 hari dengan Phyto Natal dapat mengelakkan ibu-ibu yang baru bersalin dari "baby blues" atau gila meroyan. Ia turut membantu mengimbangi emosi ibu-ibu selepas bersalin dan memperbaiki kembali hormon kewanitaan kita.


4. Herbanika Barut



Dan perut I ibu bengkungkan selepas 5 hari. Itupun longgar-longgar. Just xnak kasi perut mengeleber….Kalau yang bersalin normal, on the spot dah boleh bengkung dah…So sepanjang berpantang, I akan ikat bengkung ikut keselesaan I, tapi memang berbengkung tak lepas la



Malam pun I bengkung. Bengkung yang ibu jahitkan ni sedap sebab dia wrap-up dari paha sampai bawah breast. Pakai sendiri pun senang. Tapi I bukan bengkung kosong. Ibu pakaikan I Herbanika Barut, yang dimasak dengan asam jawa. Titik sedikit minyak herbanika.





Nak pakai paste ni pun kena panas suam kuku. Supaya haba tu dapat pecahkan lemak dan mudahkan ia diserap masuk ke dalam liang roma perut. Time berbengkung ni I paling suka sebab rasa badan tegap dan kemas. Disebabkan rajin berbengkung, alhamdulillah I dapat balik figure I after 44 hari….Syiok giler….

Ada juga barut yang bentuk paste. So tunggu sapu ajer. Tapi I lebih prefer yang masak coz bagi I itu lebih effective…


5. Minyak Herbanika


Minyak Herbanika Bersalin ni ibu gunakan untuk mengurut I. Tapi kalau x mengurut, I just sapu satu badan lepas mandi, so membantu menyegarkan urat badan I. Minyak ni a bit panas dari Minyak Berubat Mustajab, so xdigalakkan untuk baby.

Minyak ni juga bagus untuk lelaki dan wanita yang dah berusia untuk disapu pada anggota badan yang lemah dan dibawa tidur….Bila sapu minyak ni, terasa seperti ada yang mengurut segala urat dan sendi badan…memang selesa…








6. Uncang Cuci Herbanika


I buat cebok dan rendam kewanitaan I selepas habis darah nifas. Uncang Cuci Herbanika ni ibu masak dalam periuk tanah (kaca pun boleh), letak garam kasar and sirih.
Buat rendam dan cebok pun kena panas suam kuku. Kalau orang yang kena jahit kat bawah tu, memang cepat luka sembuh dengan kaedah rawatan nih. Tapi kalau untuk yang ceaser macam I, ibu buat basuh luka pembedahan. Cepat ajer nampak kering luka tu.

Bila dah 44 hari, baru ibu suruh “meruang”. Caranya, pakai cotton facial dan rendam dalam air Uncang Cuci Herbanika. Kemudia cotton facial itu dimasukkan dalam faraj dan kita “pusingkan” seakan mengorek kotoran keluar dari dalam faraj. Hari pertama, banyak jugak darah nifas yang tertinggal di celah dinding rahim keluar…Lepas diamalkan selalu, kapas jadi bersih menandakan tiada lagi kotoran tertinggal di dalam rahim kita…

Puan-puan kena ingat….darah yang tertinggal di dalam rahim kita tu kalau tak dibersihkan boleh menjadi benih-benih kanser. Sebab makanan kanser adalah darah-darah kotor.


7. Minyak Berubat Mustajab



And yang paling best, Minyak Berubat Mustajab a.k.a minyak baby. Minyak ni banyak kegunaannya. Diantaranya:

1. Memudahkan pusat baby tertangggal. Time Qarnain dulu, hari ke-5 dah tertanggal. Caranya, just tuang minyak ni (biar bergenang) kat pusat baby. Kemudian terus pakaikan pampers dan baju.

2. I sapu pada alat sulit QarnainI. Ini untuk mengelakkan angin pasang (pada baby boy). Untuk baby girl, bagus untuk mengelakkan alat sulit mereka mengalami rashes atau keputihan (baby pun boleh mengalami keputihan tau…)

3. I sapu perut Qarnain. Ni nak elakkan kembung perut.

4. I sapu satu badan Qarnain. Minyak ni bagus untuk membina otot-otot baby supaya mereka x lembik. Qarnain time 1 minggu kalau diniarapkan dah boleh angkat kepala. And he starts to crawl when he is 5 months old….Tak percaya??? Amalkan pada baby-baby you all….

5. I even pakaikan untuk muka dan kepala Qarnain….Kalau nak baby you all mata bulat, cubalah




















6. I pakai pada pad. Ia membantu mengelakkan kuman pada takungan darah nifas I and it’s sooo refreshing…. Untuk luka episiotomi, sangat-sangat membantu. Cepat sembuh luka. caranya, titikkan sebesar 50sen pada cotton facil, lepas tu lekap kat kewanitaan, lebih elok tempat luka tu and then pakai pad. :)

And untuk yang nak tengok keajaiban NR, sila lihat my pic...Dari I mengandung sampai after I abis pantang....
  Dengan bapak Ice


Masa ni dah minggu ke 34 (ice bersalin minggu ke 37)



Masa ni Dzulqarnain baru 4 bulan...dan Ice tengah mengandung 5 minggu ;)


Macam manapun, penjagaan dalam pantang tetap penting. Kalau produk mahal dan bagus sekali pun, kalau tak berpantang dengan betul, memang susah untuk kurus balik. Sebab tu, ibu I jaga I tertib macam orang dulu-dulu.

Dari penjagaan makan, minum, rehat dan yang penting rawatan...mesti tip top. Xleh salah langkah..i dapat pijak rumput kat halaman rumah pun lepas 44 hari. Bak kata ibu I " Kalau rumah terbakar sekalipun, akak jangan keluar rumah..." Hehehe...Melampau kan?

Tapi itulah cliche yang cuba disampaikan oleh ibu tersayang I a.k.a confinement lady I. Untuk yang ingin mencuba Set Bersalin NR beserta dengan khidmat nasihat dalam pantang, jangan malu-malu contact I.... I'm happy to share the secret of beauty and healthy untuk wanita yang mementingkan penjagaan diri...

Sekian sudah...God Bless..... xoxoxo

20 comments:

  1. brape set bersalin ni?

    ReplyDelete
  2. Kalau yang set lengkap RM300 untuk 30 hari. Kalau nak untuk 44 hari, tambah lagi RM100. Bengkung RM50. Nu3Med RM29. Minyak untuk kegunaan baby RM28.

    ReplyDelete
  3. kenapa kena operate yer..?betul ker kalau bengkung tak digalakkan kalau kena operate?

    ReplyDelete
  4. saya dah lebih 100hari,tapi masih nak cuba turunkan berat badan. Adakah sudah terlambat untuk saya mencuba phyto natal supaya untuk menurunkan berat badan?

    ReplyDelete
  5. semangat rasanya nk turunkan berat after bersalin lps i baca ur blog... i dah beli set bersalin NR ni utk digunakan masa pantang nanti...:))

    ReplyDelete
  6. salam.. i pon da bli set bsalin neh..
    nk tny,mne nk crik air florida 2 yer?

    ReplyDelete
  7. Air florida boleh dapat kat kedai ubat Cina...

    ReplyDelete
  8. Ice kena operate sebab contarction makin lemah and uri tiba2 mengelongsor ke bawah...kalau operate lagi kena bengkung...sebab perut senang menggeleber. macam Ice minggu pertama dan kedua Ice pakai strap on. bila luka dah ok, ice bengkung kain tapi part czer tu ice x ikat langsung...minggu ketiga, baryu ikat pelan2...janji bengkung...masa bengkung tu, tarik lemak perut tu naik ke atas...insyallah, xkan menggeleber perut kitas lepas bersalin.

    ReplyDelete
  9. kalau lebih 44 hari digalakkan makan set asas NR. Phyto Natal hanya berkesan untuk ibu dalam pantang...

    ReplyDelete
  10. hi ice,
    i actuallynye tgh surevey2 set lps bersalin.. rite now 32 weeks.. set NR ni ok ke kalu kite BF baby? ke ade cara2 dia? i takut xsesuai dgn perut baby plak.. huhu..

    ReplyDelete
  11. NR product is baby friendly...even membantu membanyakkan susu ibu. Eugiena, can you email me instead? thanks

    ReplyDelete
  12. Hi Ice, nk tanya laa.. As mention, NR nie baby friendly kan.. Baby tak cirit birit ke klau bg breastfeed?

    ReplyDelete
  13. set lengkap RM300 untuk 30 hari.
    untuk 44 hari, tambah lagi RM100.
    Bengkung RM50.
    Nu3Med RM29.
    Minyak untuk kegunaan baby RM28.
    TOTAL = RM507..?

    ReplyDelete
  14. macam berkenan jugak dengan produk NR ni..tapi,baru tau pasal produk ni.. blh email detail utk produk ni? tapi sy due lambat lg,dalam bulan august..
    octopuskurita@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Yes, the complete set for 44 days (actually exceeding to 60 days) will cost RM507.

    Fdzurita: Ice dah send email kat you. Kindly check ya.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. sis, nk tny :
    1-kalau set 30 hari dpt produk ape?
    2-kalau set 44 hari pulak?
    3-yg tmbh rm 100 tu utk produk ape?

    sbb nye mcm minyak utk baby and bengkung saye dah ade.

    ReplyDelete
  19. Slm sis nk pantang mcm sis jgk..sume item tmsuk dlm set bsalin nr ke ade nk kna tmbh..plis reply..my due end of aug..

    ReplyDelete