Sunday, October 30, 2011

Boleh ke penghidap G6PD makan Set Bersalin NR?


"Salam aishah. Nak tanya.. ada tak customer aishah babynya ada G6PD n dia consume phytonatal n air akar herbanika? Akak bimbang coz 2 org anak akak b4 ada G6PD n kemungkinan peratusan utk kena G6PD anak ke 3 ni pun tinggi. La ni Akak preggy 7 bln n dijangka bersalin tgh bln 1 nanti B4 ni masa berpantang dulu pun x dapat nak makan ubat2 utk jaga badan cuma stakat consume Gamogen healin n pati ikan haruan n air rebusan bawang putih, kulit kayu manis, jintan n halia je (dpt resepi air rebusan dr makcik urut) coz bimbang jika ubat yg diminum tu boleh menyebabkan sel darah merah baby pecah. nak tau ler camner.. ada tak customer aishah yg alami masalah macam akak ni yg x leh nak consume ubat lepas bersalin. tk."

Salam sayang buat semua.

Ini pertanyaan baru Ice terima hari ini. Ice minta izin sharekan dengan pembaca2 lain sebab Ice percaya ada pembaca yang mengalami masalah yang sama dengan wanita ini.

Kepada yang bertanya terima kasih Ice ucapkan. Selepas Ice consult dengan ibu Ice, dia beritahu Ice yang ada 2 orang customer dia yang baby and mereka juga menghidap G6PD dan mereka mengambil Set Bersalin NR ketika berpantang. Dan insyallah ianya selamat untuk mereka consume... ;)

Kalau dilihat kembali pengalaman wanita di atas, beliau mengamalkan
"B4 ni masa berpantang dulu pun x dapat nak makan ubat2 utk jaga badan cuma stakat consume Gamogen healin n pati ikan haruan n air rebusan bawang putih, kulit kayu manis, jintan n halia je (dpt resepi air rebusan dr makcik urut)." Dan sebenarnya beliau telah memberi jawapan kepada soalan beliau sendiri!

NR ini yang terkenal sebagai salah satu supplemen yang berasaskan herba. Jika dilihat pada tafsiran herba,


"Herba adalah tumbuh-tumbuhan yang mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat makanan dan baunya dan digunakan secara meluas dalam masakan, perubatan dan kecantikan."


Herba


Dan herba yang terdapat dalam NR merangkumi 90% dalam bahan masakan yang very common dalam ruang dapur kita seperti Jintan Hitam (Habatus Sawda), Halia, Cekur, Ketumbar, Jintan Putih, etc.... So jika penghidap
G6PD boleh makan kari, maka dia boleh makan Set Bersalin NR. Kalau penghidap G6PD boleh makan lauk kurma, dia boleh makan Produk Asas NR.



Kari Ayam...Nyum..Nyum...Nyum...


So secara relevannya, Produk Set Bersalin NR ni boleh dikategorikan sebagai "segala herba masakan yang kita tidak tahu sukatannya untuk jadikan herba kesihatan..."

Melalui pengalaman ibu Ice, Ice yakin yang Set Bersalin NR ini selamat untuk ibu dan anak yang menghidap
G6PD. Melainkan kalau kes dia sampai doktor tak benarkan dia makan kari, sesetengah rempah atau herba tak boleh makan, itu dah kes lain kay.

Ni untuk penghidap yang boleh makan kari dan segala rempah dalam masakan. Insyallah, tak memudaratkan.

Diharapkan jawapan Ice ini mampu merungkai persoalan untuk yang bertanya... :)


Membantu demi Allah,
Ice.







No comments:

Post a Comment