Thursday, July 11, 2013

Homework mencari Mak Bidan atau Confinement Lady




Jika ingin memilih mak bidan atau confinement lady (CL) ketika dalam pantang, pastikan anda berbincang dengan ahli keluarga anda (ibu, nenek, suami, kakak atau sesiapa shj yang akan menjaga anda ketika pantang) terlebih dahulu. Pastikan mereka bersetuju dengan individu yang dipilih.

Ini kerana...sekali anda sudah menyerahkan badan anda kepada mak bidan/CL ini, adalah tidak wajar jika anda tidak mengikut segala peraturan dan kata-kata mereka. Ini kerana mak bidan/CL ini ada cara tersendiri untuk merawat anda ketika dalam pantang. Campur tangan dari pihak ketiga akan merumitkan keadaan.

In Laws vs Out laws?

Jika ketika dalam proses rawatan, terlalu banyak campur tangan...siapa yang benar2 akan mengambil tanggungjawab jika sesuatu yang buruk berlaku kepada anda? Contohnya seperti bentan, tumpah darah, pitam, etc.

Ini kerana, selain merawat...kami juga bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kesihatan anda selama anda di dalam jagaan kami.

Maka, anda sebagai pelanggan perlu bijak dan cerdik dalam memilih mak bidan/CL anda. Kenali mereka. Ambil tahu kelebihan mereka dari kenalan. Jika ada sebarang kemusykilan, jangan tunggu selepas bersalin baru bertanya. Bertanya pelbagai soalan untuk menilai sejauh mana mak bidan/CL tersebut tahu apa yang dia lakukan. Kerana lain mak bidan/CL lain kepakaran mereka. Pastikan anda benar2 selesa dan yakin, barulah membuat keputusan.Kerana itu hak anda.

Wahai ibu2... menurut biarlah berakal.
Bak kata ibu Ice... dah jadi ibu kenalah cerdik. jangn maaaanjang tak tahu.

 



No comments:

Post a Comment